YRITTÄJYYS: MITEN ASIAKKAAT LÖYTÄVÄT LUOKSENI?

Yrittäjyys -ja talousteeman postaukset ovat olleet kesän mittaisella tauolla. On aika kuitenkin palata syksyn myötä näiden tärkeiden asioiden pariin. Minulta on useamminkin kysytty, miten alkava yrittäjä voi tänäpäivänä löytää asiakkaita ja miten omaa kokemusta pääsee kartuttamaan yrittäjyyden alkumetreillä. Tähän on tietysti moniakin mahdollisuuksia ja erilaisia tapoja. Paljon on kiinni myös vaikkapa olemassaolevista verkostoista, sekä ihan puhtaasta sattumasta. Yksikin pieni sattuma saattaa johtaa useamman casen toteuttamiseen. 

Tässä postauksessa kerron itselleni tärkeimmät kanavat ja tavat asiakkaiden hankkimiseen.


Itse aloitin yritystoiminnan aluksi sivutoimisena. Palkkatyön ja opiskelujen ohella keräsin erilaisia projekteja ja tein pienempiä kokonaisuuksia useille eri asiakkaille. Kaikki eivät välttämättä olleet kovin tuottoisia (osa oli puhtaasti myös lähes ilmaista työtä), mutta niistä on monista poikinut jälkikäteen paljon arvokasta pääomaa sekä tiedon, kokemuksen, että suositteluiden suhteen. 

Kun ensimmäiset asiakkaani ottivat yhteyttä uudelleen tai uusi asiakas laittoi viestiä kuultuaan minusta joltakin tuttavaltaan, tuli lisää arvokasta kokemusta ja ammattitaito karttui siinä sivussa huikeaa vauhtia. Prosessit olivat aluksi totaalisen hukassa ja saatoin käyttää aikaani todella epäolennaisiin asioihin. Projektien lukumäärän kasvaessa prosessien johdonmukainen kehittäminen alkoi sujumaan entistä paremmin ja aloin päästä jyvälle siitä paljonko aikaa mihinkin kuluu ja paljonko asiakkaita voisin yhtäaikaisesti hoitaa. Tämä kaikki piti oppia tekemällä - ei lukemalla tai muilta kysymällä, vaikka niistäkin tottakai siinä rinnalla on ollut paljon hyötyä. 

Vanhat sanonnat "kantapään kautta" ja "tekemällä oppii" pitää todellakin siis paikkansa.


Sosiaalinen media


Asiakashankintaa en ole joutunut tekemään sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta samalla totean tekeväni sitä passiivisesti koko ajan. Somessa! Lähes poikkeuksetta uudet asiakkaani kertovat ottaneensa yhteyttä minuun/löytäneet minut nimenomaan somen ansiosta. He ovat lukeneet ehkä joskus blogiani, joku heidän ystävänsä on lukenut juttujani tai sitten he seuraavat minua jossakin muussa kanavassa (suurin osa taitaa tänäpäivänä löytää minut instagramin kautta). Olen säännöllisesti läsnä sosiaalisessa mediassa ja se tekee minusta ehkäpä asiakkaiden silmissä helposti lähestyttävän. 

On paljon luonnollisempaa kysyä suunnitteluapua henkilöltä, jonka tyyliä ja projekteja on päässyt jo hieman sivusta seuraamaan, vaikkei olisi suoraan koskaan kanssani tavannutkaan. Ja luonnollisemmalla tarkoitan vertausta siihen, että yritykseni löytyisi vaikkapa kaikista maailman puhelinluetteloista ja yritysten yhteystietoja keräävistä sivustoista - mutta olisi siellä vain anonyyminä nimenä. Suunnittelijaksi toivotaan kuitenkin ensisijaisesti ihmistä, jonka kanssa päästään samalle aaltopituudelle helposti ja jonka kanssa kommunikointi on sujuvaa. 

Some antaa valtavan hyvän alustan "etukäteen tutkimiselle ja tutustumiselle". Tästä syystä suosittelen jokaikistä palveluita tarjoavia yrittäjiä olemaan läsnä somessa - säännöllisesti. 

En koe tarvetta varsinaiselle somemarkkinoinnille tai kampanjoinnille. Toki sitäkin kautta asiakkaita on mahdollista varmasti löytää, mutta itse koen omimmaksi tavaksi olla mukana erilaisissa kanavissa ihan vain itsenäni. Suunnittelijana, yrittäjänä ja ennenkaikkea ihmisenä - omana itsenäni. Sitähän kuitenkin suunnittelija on: ihminen, jonka käsiin luotat oman kotisi ja kerrot elämäntilanteesi arvoista, budjetista ja elämäntavoista alkaen. 


Suosittelijat / referenssit


Toinen merkittävä juttu on suosittelijat. Mutta! En koskaan pyydä asiakkaitani suosittelemaan minua. Koen sen epämiellyttäväksi ja jotenkin väkinäiseksi. Sen sijaan koetan tehdä kaikki työni siten, että asiakas muistaisi minut silloin kun ystäväporukassa joku ottaa esille sopivan suunnittelijan etsimisen. Tämä tarkoittaa sitä, että haluan jokaiselle asiakkaalle jäävän viimeiseksi fiilikseksi sen, että jes - tämä meni maaliin loistavasti! Ja mieluummin vielä siten, että odotukset ylittyivät tavalla tai toisella. 

Olen myös verkostoitunut toisten yrittäjien kanssa ja sitäkin kautta joku joskus on minua suositellut omille asiakkailleen. Vastavuoroisesti koitan aina parhaani mukaan suositella itsekin asiakkailleni tekijöitä ja tuotteita, joihin voin luottaa. On hyvä kerätä itselleen omaa "tekijäpankkia" ja tarjota sitä kautta asiakkaille luotettavia ammattilaisia eri juttuihin. On paljon mukavampi suositella asiakkaille tyyppejä ja palveluita, joita on oikeasti itse myös joskus käyttänyt ja hyväksi todennut. Uskon myös siihen, että hyvä kiertää takaisin. Ehkäpä joku näistä tekijöistä muistaa myöhemmin suositella minua kun heidän asiakkaansa etsivät sopivaa ihmistä omiin projekteihinsa. Jos ei nyt, niin joskus tulevaisuudessa. 

Yrittäjäverkosto


Ympärillä oleva yrittäjäverkosto on tärkeä myös siinä mielessä, että he ovat asiakkaita itsekin. Tuotan sisältöä ja konsultoin/koulutan esimerkiksi someen ja sisustukseen liittyen jonkin verran muita yrityksiä ja yrittäjiä. Kun teet työsi hyvin, ottavat asiakkaasi sinuun yhteyttä varmasti myös jatkossa. 

Sama toimii toisinpäin: kun ostan joltakin muulta yrittäjältä palveluita ja homma toimii - olen todella sitoutunut asiakas myös jatkossa. En juokse halvimman tai nopeimman palveluntarjoajan perässä vaan olen ennemmin lojaali heille, joiden kanssa kemiat kohtaa, työt varmasti hoituu sovittuun aikaan ja odotettuun laatutasoon. 

Jos olet siis aloitteleva yrittäjä, niin suosittelen tutustumaan muihin alueen yrittäjiin mahdollisimman laajasti. Jos löydät tekijäpankkiisi hyvän tyypin - suosittele häntä myös muille (hyvä kiertää), mutta suosittele vain silloin kun aidosti ja oikeasti voit seistä sen takana. Puhu ja tuo esille omaa osaamistasi erilaisissa tilanteissa ja ole kiinnostunut myös muiden tekemisestä/ammattitaidosta/osaamisesta/kuulumisista. Vältä myös aina kilpailijoiden mollausta. Ei ole itseltä pois, jos joku toinen menestyy samalla alalla - päinvastoin! Ehkäpä juuri se toinen tekee työtä tunnetuksi ja auttaa ihmisiä löytämään palvelujen pariin, joita sinäkin tarjoat.


Luota intuitioon


Hyvät tyypit ja caset tunnistaa melko lailla heti. Myös ongelmat oppii tunnistamaan nopeasti ja joskus olen joutunut kieltäytymään jostakin projektista ihan vain siksi, että intuitio on sanonut ettei tähän kannata ryhtyä. Tämä on saattanut tarkoittaa eurojen menettämistä siinä hetkessä, mutta myöhemmin olen kiittänyt itseäni siitä, että uskalsin luottaa intuitioon. Omaa mainetta ei kannata laittaa peliin ryhtymällä yhteistyöhön kenen tahansa kanssa. Pikavoittoja ei kannata tavoitella, niistä ei seuraa koskaan mitään hyvää. 

Ja viimeiseksi - luota intuition lisäksi myös itseesi! Olet yrityksesi tärkein pääoma ja siitä kannattaa pitää huolta. Ole oma itsesi ja anna asiakkaiden päästä lähelle. Me palveluita tarjoavat yksinyrittäjät olemme ihan tavallisia ihmisiä, aivan kuten asiakkaammekin. Suosittelen välttämään vastakkainasettelua ja oman osaamisen liiallista ylistystä. Mieluummin tasavertainen ja lämminhenkinen asiakassuhde, jossa ihminen puhuu ja tekee töitä ihmiselle. SE tekee sinusta tyypin, joka on helpompi muistaa ja jota on helpompi myös suositella jatkossa. 

Onko sulla kertoa jokin hyväksi koettu tapa tai vinkki asiakkaiden hankintaan? 
Jaa se myös meille muille ja anna hyvän kiertää <3. 

Näillä ajatuksilla kohti pian alkavaa uutta viikkoa,
Jutta


5 kommenttia

  1. Olipa hyvä postaus!! Olen ihan samaa mieltä kaikesta! Erityisesti mieleen jäi somen merkitys ja yrittäjäverkostot. Minä huomaan vielä että some jakaantuu niin, että lapsi- ja perhekuvaukset tulevat enimmäkseen facebookista ja hääkuvaukset instagramista. Johtuu varmasti siitä mitä sisältöjä mihinkin jaan ja miten niiden kohderyhmät ovat muodostuneet. Niin ja aitous, se oli tosi olennainen pointti - allekirjoitan!

    VastaaPoista
  2. Kiinnostava postaus! Minulla on mennyt taas toisin, kuvittelin etukäteen, että asiakkaita saattaisi tulla blogin ja somen kautta ylipäätään. Jostakin syystä käytännössä kaikki asiakkaani ovat tulleet muita reittejä, enkä tiedä yhtäkään asiakasta joka olisi ottanut yhteyttä somen perusteella/ löytämällä tietoni sieltä!

    VastaaPoista
  3. Hyvä postaus ja varmasti mielenkiintoinen ja tarpeellinen juuri varsinkin aloittelevalle yrittäjälle!

    Somen voimaa ei voi tänä päivänä kieltää, olen itsekin saanut asiakkaita blogin ja instan kautta! Yrittäjälle ihan ilmaista markkinointia, kun vaan jaksaa olla aktiivinen.

    t.Piia / https://www.gloria.fi/blogit/pieni-talo-helsingissa

    VastaaPoista
  4. Hyvä postaus. Tosi hienoa, kun jaat tällaista tietoa näin avoimesti.
    Kaikkea hyvää toivotellen, C

    VastaaPoista
  5. Ehkä paras aiheesta lukemani kirjoitus ikinä. Olet kyllä niin oikealla tiellä, jolle toivon ihan kaikkea mahdollista hyvää nyt ja jatkossa. Ja tää sun teksti olis ihan valmista "Aloittavan yrittäjän verkkokurssi"-ainesta :)

    VastaaPoista

KIITOS KUN LUIT JA ILAHDUTAT KOMMENTILLASI <3

© oblik.
Maira Gall