Mikä tekee tuotemerkistä brändin? Millaista mielikuvaa tietty yritys pyrkii meihin istuttamaan? Mitä ajattelemme, kun näemme esimerkiksi Applen tuotteita? Millaisen fiiliksen nimen lausuminen saa aikaan? Voiko hyvä brändäys tai mielikuvamarkkinointi pelastaa yrityksen?
IKEA, H&M, Apple, Lacoste, Kartell, Hilfiger.... Millaista yrityskuvaa nämä jätit ovat itsestään luoneet ja millainen merkitys markkinoinnilla onkaan ollut?
Ajatusleikkinä pohdin millaisia "brändituotteita" kotoamme löytyy. Onko tuotemerkki tai sen valmistaja ollut merkityksellinen osa ostopäästöstä vai onko vain itse tuote ollut niin täydellinen, että se on meiltä paikkansa löytänyt. Ehdotonta vastausta ei ole, eikä kysymys ole aivan näin mustavalkoinen. Huomaan kuitenkin mielikuvamarkkinoinnilla olevan suuren merkityksen, vaikkei se välttämättä se viimeisin kriteeri päätöstä tehdessä olekaan.
String -hylly, iPhone, Hayn puinen käsi, Valion maito, harman/kardon -kaiuttimet, iMac tietokone, Iittalan viinilasit, Marimekon siirtolapuutarha -sarjan mukit, Niken lenkkarit, Angry Birds tuotteet, DKNY -laukku, Marc Jacobsin hajuvesi........
Olisinko oikeasti ostanut mustan nahkaisen laukun Vapaa Valinnasta ja maksanut siitä satoja euroja? Tuskin. Entä jos String -hyllyn kaltainen tuote olisi ollut myynnissä Prismassa - olisiko tämä vaikuttanut ostopäätökseen? Ehkä. Osan valinnoista teen mielikuvan mukaan, osassa sillä ei ole mitään merkitystä. Tosiasia on, että valtaosa "brändituotteista" on myös laadukkaita. Tai ehkä haluan vain uskotella näin itselleni. Näiden suunnitteluun on käytetty aikaa ja niiden tulee vastata odotuksiin.
Valitsen maitohyllystä Valion purkin, sillä ostan samalla itselleni mielikuvan (ja mielihyvän). Mustavalkoinen ajattelutapa tyydyttää minua. Oikeasti tiedän, että myös se viereinen purkki työllistää kotimaisia tekijöitä ja maito on varmasti aivan yhtä laadukasta. Noin karrikoiden ainakin. Haluan kuitenkin ajatella, että minun valinnoillani on merkitystä.
Siirtolapuutarha -sarja ei ole brändi. Marimekko on. Tässäkin myönnän, yrityksen imagolla on minulle merkitystä. Haluan olla osana kotimaista muotoilua ja suunnittelua, haluan kantaa korteni kekoon ja tukea arkipäivän valinnoilla yritystä jonka arvoihin voin edes jollakin tapaa luottaa. En tiedä missä Halpahallin muki on valmistettu, enkä lainkaan sitä saiko suunnittelija tuotteesta yhtikäs mitään. Oikeasti en tiedä sitä Marimekostakaan (ainakaan noin lähtökohtaisesti aina) mutta luotan mielikuvaani ja luotan brändiin.
Ajatusleikkinä pohdin millaisia "brändituotteita" kotoamme löytyy. Onko tuotemerkki tai sen valmistaja ollut merkityksellinen osa ostopäästöstä vai onko vain itse tuote ollut niin täydellinen, että se on meiltä paikkansa löytänyt. Ehdotonta vastausta ei ole, eikä kysymys ole aivan näin mustavalkoinen. Huomaan kuitenkin mielikuvamarkkinoinnilla olevan suuren merkityksen, vaikkei se välttämättä se viimeisin kriteeri päätöstä tehdessä olekaan.
String -hylly, iPhone, Hayn puinen käsi, Valion maito, harman/kardon -kaiuttimet, iMac tietokone, Iittalan viinilasit, Marimekon siirtolapuutarha -sarjan mukit, Niken lenkkarit, Angry Birds tuotteet, DKNY -laukku, Marc Jacobsin hajuvesi........
Olisinko oikeasti ostanut mustan nahkaisen laukun Vapaa Valinnasta ja maksanut siitä satoja euroja? Tuskin. Entä jos String -hyllyn kaltainen tuote olisi ollut myynnissä Prismassa - olisiko tämä vaikuttanut ostopäätökseen? Ehkä. Osan valinnoista teen mielikuvan mukaan, osassa sillä ei ole mitään merkitystä. Tosiasia on, että valtaosa "brändituotteista" on myös laadukkaita. Tai ehkä haluan vain uskotella näin itselleni. Näiden suunnitteluun on käytetty aikaa ja niiden tulee vastata odotuksiin.
Valitsen maitohyllystä Valion purkin, sillä ostan samalla itselleni mielikuvan (ja mielihyvän). Mustavalkoinen ajattelutapa tyydyttää minua. Oikeasti tiedän, että myös se viereinen purkki työllistää kotimaisia tekijöitä ja maito on varmasti aivan yhtä laadukasta. Noin karrikoiden ainakin. Haluan kuitenkin ajatella, että minun valinnoillani on merkitystä.
Siirtolapuutarha -sarja ei ole brändi. Marimekko on. Tässäkin myönnän, yrityksen imagolla on minulle merkitystä. Haluan olla osana kotimaista muotoilua ja suunnittelua, haluan kantaa korteni kekoon ja tukea arkipäivän valinnoilla yritystä jonka arvoihin voin edes jollakin tapaa luottaa. En tiedä missä Halpahallin muki on valmistettu, enkä lainkaan sitä saiko suunnittelija tuotteesta yhtikäs mitään. Oikeasti en tiedä sitä Marimekostakaan (ainakaan noin lähtökohtaisesti aina) mutta luotan mielikuvaani ja luotan brändiin.
Satoja kysymyksiä kirjattuna paperille. Vielä jäsentämättä sen suuremmin mihinkään lopputulokseen. On lauantai. Teen koulutehtäviä. Pohdin brändin merkitystä ja tuotteiden mielikuvia. Ajatukset laukkaa ja samalla tuntuu, etten saa niistä kiinni. Haluaisin saada ja löytää vastauksen. Mutta yhtä ja ainoaa ei ole olemassakaan.
Mikä sinusta tekee loistavan brändin? Vaikuttaako tuotemerkki tai yritys ostopäätökseesi?Kiinnitätkö huomiota tuotemerkkeihin tai mielikuviin ylipäänsä?
Lauantaiterveisin, pohtivin sellaisin,
Jutta
Tänään mietin vähän samaan aisaan viittaavaa. Selailen usein nettikaupoista esimerkiksi sisustustyynyjä niin että en valitse mitään merkkiä. Valitsen ihan ITSE mieluisen tyynyn ja sitten vasta näen minkä merkkinen se oli. Tällöin merkki ei ole vaikuttanut ostopäätökseeni (HAY:n tyyny: tämän valinta on helppo, tästä "voi" helposti tykätä, laadukas ym. ). Lopulta päädyin House doctorin tyynyyn, vähän googlasin ja parista blogista se tyyny löytyikin. Mutta tein silti oman valinnan, enkä sitä minkä näin muutamissa blogeissa. En tiedä mitä olisin ajatellut jos mieluisin olisikin ollut vaikka 5 € "merkitön" tyyny, olisinko tykännyt siitä yhtä paljon. Luultavasti olisin, mutta en arvostaisi sitä silti niin paljoa, vaan se olisi helpompi sysätä kaappiin. Vähän sekava teksti mutta ehkä nykyään liikaa joka paikassa luodaan mielikuvia ja annetaan merkkien vaikuttaa ja vain samat merkit sitten helpolla pyörii tietyissä piireissä.
VastaaPoistaTuo on muuten hyvä suodatin. Itse sorrun usein siihen, että katson yleisesti ensin ne merkit, joilta todennäköisesti löytäisin jotakin mieluista. Näin ei tule edes välttämättä vastaan "merkittömiä" tuotteita.
PoistaJa tuo hinta-asia on tosiaan niin, että helpommin tulee ostettua jotakin, joka ei välttämättä ole edes se paras (vaikka juuri edullisen hinnan takia) mutta arvokkaampia ostoksia tulee harkittua pidempään. Tähän varmasti osittain perustuu se, että ne tuotteet myös viihtyvät kotonamme pidemmän aikaa.
Sain kyllä ajatuksesta kiinni, eikä se ollut lainkaan sekava :) Kiitos kun kommentoit ja iloista viikonvaihdetta!
Kyllä lähtökohtaisesti mielikuvilla on tosi suuri merkitys myynnissä ja markkinoinnissa.. Monessa myynnissä on kyse nimenomaan mielikuvien myynnistä - siihenhän markkinoinnilla pyritään vaikuttamaan. Nykykuluttaja luo identiteettiään kuluttamisen kautta, tai siis kuluttaminen on yksi osa identiteettiä, ei tietenkään kaikki kaikessa. Hyvä, tulosta tekevä myyjä myy asiakkaalle mielikuvaa itsestään ja perheestään. Esim. kun myy keittiötä, ei pitäisi myydä pelkästään keittiötä vaan ajatusta perheestä yhdessä kokkaamassa. Markkinointikuvia on kiva analysoida, että mitä mielikuvia yritys pyrkii kohderyhmässään herättämään... Kyllä moni yritys on onnistunut brändäämään itsensä niin hyvin, että merkkiin liitetään odotuksia laadusta, paremmuudesta, statusarvosta, ajattomuudesta, jälleenmyyntiarvosta jne... Olen miettinyt samaa laukkudilemmaa, että ostaisinko muutaman satasen laukun Tarjoustalosta, no en todellakaan!
VastaaPoistaVarmasti juuri näin! Ja tuo kuluttajan minäkuvan muodostuminen kulutuksen ja kautta on niin totta.
PoistaTuo keittiökuvaus osuu kyllä naulan kantaan. Juuri sitä tunnettahan me haluamme itsellemme ostaa. Pidän itsekin markkinoinnin tutkimisesta ja sen analysoimisesta. Vaikka välillä se aihauttaa suurtakin "mielipahaa" tai ehkä oikeammin vääristymiä ja halua tehdä itsenäisiä päätöksiä. Haluaisi olla näiden markkinajättien ulottumattomissa ja pysyä mielikuvamarkkinoinnin ulkopuolella. Haluaisi tuntea voivansa itse rakentaa omat mielikuvansa. Ihan siihenhän ei tänä päivänä monikaan pysty, sillä tätä mielikuvaa rakennetaan aivan joka puolella ympärillämme.
Brändäämisessä ei sinänsä ole mitään pahaa, ja oikeasti se tekee monesti myös todella hyvää. Mutta rimanalittajiakin toki löytyy. Kuten jokaisessa asiassa tässä maailmassa. :)
Kiva kun jätit kommenttia! Ja oikein kivaa viikonloppua :)